Rekenproblemen en dyscalculie: Van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

/Rekenproblemen en dyscalculie: Van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

Rekenproblemen en dyscalculie: Van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

Startdatum: 27-03-2019
Instelling: Pearson Benelux B.V.

Aard: Training
Cursusdata: 27-3-2019
Docent: Marije van Oostendorp
Locatie-plaatsnaam: Amsterdam
Locatie-adres: Pearson Amsterdam
Studieduur: 1 dag
Lestijden: 09:30 - 16:30
Kosten: Prijs: € 290,40 inclusief trainingsmateriaal en lunch, inclusief BTW (€ 240,00 exclusief BTW)
Doelgroep: o.a. Logopedisten

Cursusinhoud:

Rekenproblemen en dyscalculie: Van screening naar praktische begeleiding met de Zareki-R-NL

27-03-2019 – AmsterdamMeld u aan

Prijs: € 290,40 inclusief trainingsmateriaal en lunch, inclusief BTW (€ 240,00 exclusief BTW)

Combinatie-aanbieding: Zareki-R-NL basisset (exclusief online scoring) én training voor € 410,00 in plaats van € 452,00 exclusief BTW. Bij aanmelding voor de training kunt u aangeven gebruik te willen maken van de aanbieding.

 

img_8652_1

 

 

Pearson Academy organiseert een praktische training over de screening van rekenproblemen en dyscalculie, waarbij het gebruik en interpretatie van de Zareki-R-NL  aan bod komt. Tevens  wordt besproken hoe je met de resultaten van de Zareki-R-Nl een goed plan van aanpak kan schrijven om de leerling te helpen in zijn rekenontwikkeling.

 

 

 

 

Inhoud

 

De volgende onderwerpen worden besproken:

  • De gemiddelde en afwijkende rekenontwikkeling
  • Welke vaardigheden heb je nodig om te kunnen rekenen
  • De diverse oorzaken van rekenproblemen
  • Het verschil tussen dyscalculie en rekenproblemen
  • Screenen op rekenproblemen met de Zareki-R-NL
  • Hoe maak je op basis van de Zareki-R-NL een sterkte/zwakte analyse
  • Het opstellen van een handelingsplan voor rekenzwakke kinderen
  • Praktische handvatten voor de begeleiding van kinderen met rekenproblemen

 

Tijdens de training worden theorie en praktijk met elkaar afgewisseld. De verschillende onderwerpen worden aangevuld met achtergrond informatie, voorbeelden, filmpjes en casuïstiek. De deelnemers interpreteren de uitkomsten van de verschillende onderdelen en werken toe naar een sterkte/zwakte analyse en het ‘rekenprofiel’ van de leerling. Dit is vervolgens het uitgangspunt voor het opstellen van een handelingsplan.

 

In het laatste deel van de cursus wordt ingegaan op de praktische aanpak. Waar begin je als een kind op meerdere onderdelen uitvalt? Hoe lang ga je door op een ingeslagen weg en wanneer probeer je iets anders? Er worden handelingssuggesties aangereikt bij de verschillende soorten rekengedrag. Het accent ligt op het stellen van haalbare doelen en het gebruik van materialen en technieken die jij als begeleider kunt inzetten als vervolg op de testresultaten van de Zareki-R-NL.

 

Het is niet nodig om de Zareki-R-NL vooraf bestudeerd te hebben of afgenomen. Wel nodigen we deelnemers die ervaring hebben met de Zareki-R-NL om een casus mee te nemen: een ingevuld scoreformulier en een beschrijving van de observatie is voldoende.

 

Doelstelling

Na afloop van deze training ben je bekend met de kenmerken van rekenproblemen en het verschil met dyscalculie. Je weet wat oorzaken kunnen zijn van rekenproblemen en dyscalculie en hoe je kinderen kunt signaleren. Je hebt ervaring opgedaan in de achtergrond en opbouw van de Zareki-R-NL en in de interpretatie van de resultaten. Je kunt deze vertalen naar een sterkte/zwakteanalyse en vervolgens naar een handelingsplan. Ten slotte heb je technieken geleerd hoe je je rekeninstructie kan afstemmen op het rekengedrag van de leerling.

 

Doelgroep

Deze training is in eerste instantie bedoeld voor remedial teachers, intern begeleiders en rekencoördinatoren en leerkrachten die zich verder willen verdiepen in rekenproblemen. Ook psychologen of (ortho) pedagogen die in hun werk te maken hebben met kinderen met rekenproblemen zijn van harte welkom.

 

Gezien de doelgroep waar de Zareki-R-Nl zich op richt, zal de training vooral geschikt zijn voor professionals werkzaam in het primair onderwijs. Ben je werkzaam in het voortgezet onderwijs of op een MBO? neem dan contact met ons op, we organiseren met alle plezier een aparte trainingsdag over dit onderwerp in het voortgezet onderwijs/MBO.

 

Trainer

Deze training wordt gegeven door Marije van Oostendorp.

 

Accreditatie

Voor deze training zal accreditatie worden aangevraagd bij LBRT en Registerleraar.nl.

 

Bijzonderheden

 

Zareki-R-NLEr geldt een korting bij gelijktijdige aanschaf van de Zareki-R-NL basisset  (exclusief online scoring) en aanmelding voor de training. De prijs is dan € 410,00 in plaats van € 452,00. U kunt bij aanmelding voor de training aangeven gebruik te willen maken van de aanbieding.
Voor meer informatie over de Zareki-R-NL kunt u hier de whitepapers downloaden.

Contact:

Website: www.pearsonacademy.nl

Direct: https://www.pearsonacademy.nl/screening-van-rekenproblemen-en-dyscalculie

E-mail: info@pearsonacademy.nl

Telefoon: 020-5815500

Categorieën

2018-10-04T16:17:38+00:00