Startdatum: 07-02-2020
Instelling: Hogeschool Utrecht

Aard: Post Bachelorcursus
Cursusdata: 7-2-2020, 9-3-2020, 6-4-2020, 8-5-2020.
Docent: Drs. Martina de Groot Docent Logopedie / Spraak- en taalpathologie Drs. Martina de Groot is logopedist en spraak- en taalpatholoog. Zij werkt bij Kentalis - Sint Marie in Eindhoven.
Locatie-plaatsnaam: Utrecht
Locatie-adres: Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ, Utrecht
Studieduur: 4 dagen
Studiebelasting-uren: 56 uur (24 contacturen en 32 zelfstudieuren)
Lestijden: 09.30 - 16.30 uur
Kosten: € 1250 (vrij van btw)
Diplomering: e post-bachelorcursus is voor 68 punten geaccrediteerd door: ADAP. Certificaat met de studie-investering (68 uur)
Doelgroep: De cursus is bedoeld voor logopedisten die kinderen met taalontwikkelingsstoornissen behandelen met een talig niveau vanaf 6 jaar.

Cursusinhoud:

De praktische cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau vanaf 6 Jaar (CT-3) is gericht op het evidence-based logopedisch handelen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die de differentiatiefase grotendeels hebben afgerond.

De praktische cursus Communicatieve Taaltherapie voor Kinderen met een Taalniveau vanaf 6 Jaar (CT-3) is gericht op het evidence-based logopedisch handelen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) die de differentiatiefase grotendeels hebben afgerond.

Opleidingsinhoud

In de praktische cursus CT-3 staat de communicatieve taaltherapie centraal. In spelsituaties stimuleer je de conversatie- en vertelvaardigheden van het kind. Ook kun je zo de woordenschat en de communicatieve mogelijkheden van het kind uitbreiden.

Het programma bestaat uit 4 bijeenkomsten. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • de normale taalontwikkeling na het 6e levensjaar
  • klacht, anamnese, onderzoeksplan, onderzoek, diagnose en klinisch redeneren rond de diagnose, met gebruik van ICF-terminologie
  • behandelplan opstellen voor een kind met een (complexe) taalstoornis met SMART-doelen gericht op het verminderen van de stoornis en het verbeteren van communicatie en participatie
  • behandeling gericht op pragmatiek en verhaalopbouw
  • uitbreiden van de woordenschat en verminderen van woordvindingsproblemen
  • uitbreiden van taal-denkrelaties
  • gebruik van samengestelde zinnen
  • speciale aandacht voor de behandeling van kinderen met bijkomende of veroorzakende problemen, afhankelijk van de ingebrachte casus (zoals sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen)
  • de bijdrage van leerkrachten en ouders aan de taaltherapie
  • groepstherapie
  • zoeken naar relevante bronnen in de literatuur

De cursus biedt een goede mix van theorie en praktijk en is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en ‘best practices’. Een belangrijke bron is de 2017 gepubliceerde richtlijn ‘Logopedie bij taalontwikkelingsstoornissen’.

De theorie wordt geïllustreerd aan de hand van videofragmenten en casuïstiek, met uitleg van de docent en veel aandacht voor recente ontwikkelingen. Je oefent met communicatieve speltherapie bij je zelf ingebrachte casus. Hierop krijg je feedback van de docent.

Voor uitgebreide informatie over deze cursus en voor aanmelden klik hier

Categorieën