Cursus RTNA bij TOS: Woordvinding en Woordenschat

/Cursus RTNA bij TOS: Woordvinding en Woordenschat

Cursus RTNA bij TOS: Woordvinding en Woordenschat

Startdatum: 22-03-2019
Instelling: Pro Education Paramedische Opleidingen

Aard: Cursus
Cursusdata: 22-3-2019, 12-4-2019
Docent: Dr. K. Jansonius-Schultheiss is klinisch psycholinguïst en logopedist. Zij is initiatiefnemer en ontwikkelaar van de RTNA. Dr. M.J. Borgers is klinisch psycholinguïst, taaladviseur en taalcoach. Daarnaast is zij medeontwikkelaar van de taaltest RTNA. Dr. A.R. Scheper, is klinisch psycholinguïst en logopedist bij het Spraak & Taal Ambulatorium Koninklijke Kentalis en is gastonderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen  
Locatie-plaatsnaam: Amsterdam
Studieduur: 2 dagen
Studiebelasting-uren: 25 uur, waarvan 13 contacturen en 12 uur zelfstudie.
Lestijden: 09:30 - 16:30
Kosten: Totaalprijs (exclusief BTW)€ 708,-
Diplomering: Accreditatie ADAP - Register Logopedist 25 pt
Doelgroep: Deze praktische cursus is geschikt voor logopedisten en klinisch linguïsten die werken met kinderen met taalstoornissen in de leeftijd van 4 tot 10 jaar.

Cursusinhoud:

Behandelt u regelmatig kinderen met woordenschatproblemen? In deze praktische cursus staan (problemen met) woordvinding en woordenschat centraal. Er wordt ingegaan op de normale ontwikkeling van de woordenschat en de woordkennis, zodat stoornissen op dit gebied met elkaar vergeleken kunnen worden. De diagnostiek wordt gesteld met behulp van de Woordvinding Woordenschat Test (WWT), onderdeel van Renfrew Taalschalen Nederlandse Aanpassing (RTNA). U leert deze test af te nemen en te analyseren. Hierdoor kunt u gelijk zien of de score afwijkend is. Na afloop van de cursus kunt u het geleerde direct toepassen in de praktijk.

Doelgroep

Deze praktische cursus is geschikt voor logopedisten en klinisch linguïsten die werken met kinderen met taalstoornissen in de leeftijd van 4 tot 10 jaar.

Resultaat

  • U verwoordt uw nieuwe kennis over de theorie van woordvinding.
  • U begrijpt en verklaart met behulp van de RTNA woordvindingsproblemen.
  • U stelt een diagnose over de problematiek middels differentiaaldiagnostiek.
  • U stelt op basis van de theorie, de diagnose en de geboden therapievormen een therapieplan op voor kinderen met woordvindingsproblemen.

Aanpak

De combinatie van interactieve, inspirerende bijeenkomsten met filmmateriaal en een zeer moderne online leeromgeving maakt deze cursus bijzonder effectief. Van de cursist wordt een actieve houding verwacht. De cursus wordt verlevendigd door praktische oefeningen, analyses en coöperatieve werkvormen.

De cursus wordt gegeven in een groep van 10 tot 12 deelnemers en heeft een totale studiebelasting van 25 uur, waarvan 13 contacturen en 12 uur zelfstudie.

Professionals

Dr. K. Jansonius-Schultheiss is klinisch psycholinguïst en logopedist. Zij is initiatiefnemer en ontwikkelaar van de RTNA.

Dr. M.J. Borgers is klinisch psycholinguïst, taaladviseur en taalcoach. Daarnaast is zij medeontwikkelaar van de taaltest RTNA.

Dr. A.R. Scheper, is klinisch psycholinguïst en logopedist bij het Spraak & Taal Ambulatorium Koninklijke Kentalis en is gastonderzoeker Radboud Universiteit Nijmegen

Programma

In deze boeiende cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Theoretisch model psycholinguïstiek
  • Ontwikkeling woordenschat
  • Woordvindingsproblemen
  • Afname, transcriptie en analyse van de Woordvinding Woordenschat Test (WWT)
  • Logopedische diagnose op basis van de uitkomsten van de WWT
  • Filmopnamen van TOS-kinderen
  • Opstellen therapieplan en feedback daarop

Na actieve deelname ontvangt u een certificaat.

Wilt u een brochure aanvragen of direct inschrijven voor deze cursus? Ga dan naar de website van Pro Éducation

klik hier

Wenst u liever gericht persoonlijk opleidingsadvies? Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via telefoonnummer 020 567 79 99.

Categorieën

2018-11-08T15:45:55+00:00