Startdatum: 17-09-2022
Instelling: Hogeschool Utrecht

Aard: post-bachelorcursus
Cursusdata: Zaterdag 17 september, 1 en 8 oktober en 5 november 2022. Terugkomdag in de halve groep op 1 en 15 april 2023.
Docent: Drs. Sonja Karman
Locatie-plaatsnaam: Utrecht
Locatie-adres: Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Studieduur: 5 dagen
Studiebelasting-uren: 80 uur (30 contact- en 50 zelfstudie-uren)
Kosten: € 1250 (vrij van btw)
Aantal deelnemers: 10 - 16
Diplomering: Certificaat met de studie-investering (80 uur)
Doelgroep: Logopedisten

Cursusinhoud:

Wil je als logopedist nog beter in staat zijn om beginnende lees- en spellingproblemen en lichte dyslexie te herkennen? Volg dan Dyslexie: Herkenning, Onderzoek en Behandeling. Zo kun je gericht behandelen of weet je wanneer je iemand moet doorverwijzen.

Je krijgt met deze post-bachelorcursus een gevarieerd programma, waarin je het geleerde ook in de praktijk brengt en met collega-logopedisten bespreekt.

Programma

  • Wat betekent het om dyslectisch te zijn? Mensen met dyslexie hebben zwakke punten, maar ook specifieke sterke punten, zodat dyslexie niet altijd een nadeel hoeft te zijn. Mensen met dyslexie vertellen over hun ervaringen in een speciaal voor deze cursus gemaakte film.
  • De belangrijkste feiten, theorieën en actualiteiten op het gebied van dyslexie.
  • Fonologische en linguïstische achtergronden van dyslexie.
  • Logopedisch onderzoek; schriftelijk werk en testgegevens interpreteren.
  • Preventieve behandeling bij kleuters.
  • Evidence-based werken bij technisch lezen en spelling.
  • De methodiek ‘Klanken in Kleuren’ voor beginnende of milde lees- en spellingproblemen.
  • Oefenstof beoordelen en zelf maken.
  • Hulpmiddelen adviseren en inzetten.

Onderwijsvorm
Na de eerste vier bijeenkomsten breng je het geleerde in praktijk. De vijfde bijeenkomst is een terugkomdag, waarop je met elkaar de casussen en vragen bespreekt.

 

Leerdoelen
In deze cursus leer je:

  • lees- en spellingproblemen en dyslexie bij een cliënt herkennen
  • op basis van logopedisch onderzoek een evidence based-behandeling opzetten en uitvoeren voor beginnende lees- en spellingproblemen en lichte dyslexie
  • als dit nodig is doorverwijzen voor diagnostiek en/of behandeling

Toelating

Er gelden geen toelatingseisen. Deze post-bachelorcursus is wel alleen bedoeld voor logopedisten die zich bezighouden met dyslexie of dit willen gaan doen.

Na deze opleiding

Na afronding van deze post-bachelorcursus kun je lees- en spellingproblemen en dyslexie herkennen. Daarnaast ben je in staat een evidence based behandeling op te zetten en uit te voeren voor beginnende lees- en spellingproblemen en lichte dyslexie. En als dit nodig is, weet je iemand door te verwijzen voor diagnostiek en/of behandeling.

Competenties
Lees- en spellingsproblemen en dyslexie herkennen bij een cliënt. Op basis van logopedisch onderzoek een evidence based behandeling opzetten en uitvoeren voor beginnende lees- en spellingsproblemen bij lichte dyslexie. Als dit nodig is doorverwijzen voor diagnostiek en/of behandeling.

Waarom Dyslexie: Herkenning, Onderzoek en Behandeling bij de HU?

Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. Wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

Kom verder in je carrière
De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

Vergroot je netwerk
Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

De post-bachelorcursus is voor 80 punten geaccrediteerd door:
ADAP is het centrale loket voor de aanvragen van accreditatie van deskundigheidsbevorderende activiteiten voor paramedici die vallen onder het Kwaliteitsregister Paramedici. ADAP bewaakt zo de kwaliteit van bij- en nascholing en andere activiteiten voor paramedici.

Schrijf je in

Categorieën