Startdatum: 14-10-2022
Instelling: Pearson Benelux B.V.

Aard: Training
Cursusdata: 14-10-2022
Docent: Janneke de Waal
Locatie-plaatsnaam: Utrecht
Locatie-adres: Domstad Utrecht Adres Koningsbergerstraat 9 Utrecht 3531 AJ
Studieduur: 1 dag
Lestijden: 09.30 uur tot 16.30 uur
Kosten: € 320,00
Diplomering: De training is geaccrediteerd bij St. ADAP met 14 punten.
Doelgroep: De training is bedoeld voor logopedisten. Deelnemers hebben ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en hebben voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.

Cursusinhoud:

Logopedische diagnostiek van meertalige kinderen

  • Kritische reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek waarbij het onderzoeksprotocol wordt toegepast
  • Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is
  • Hoe voorkom je een over- of onderdiagnose
  • Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan

Voor meer informatie zie onderaan de pagina.

Specificaties

Leeftijd 0-4 jaar (Voorschools), 4-12 jaar (Basisschool), 12+ jaar (Jongeren/Adolescenten)
Type training Op locatie
Hoofdcategorie Taal/Spraak
Toepassingsgebied Ontwikkeling, Taal, Taal/Spraak Tests

Binnen het vakgebied van logopedie zien we steeds meer kinderen die in meer dan één taal zijn opgegroeid of de Nederlands taal niet vanaf de geboorte aangeboden hebben gekregen. Dit betekent dat er in alle stappen van de diagnostiek rekening gehouden dient te worden met een afwijkende taalontwikkeling, andere culturele achtergronden en ruis in de communicatie.

Voor de beoordeling van taalvaardigheid is De Clinical Evaluation of Language Fundamentals, CELF-4-NL/CELF-5-NL een complete test voor kinderen en jongvolwassenen van 5 tot 18 jaar. Wat betekent het voor de interpretatie van de testresultaten als een kind meertalig is? In hoeverre moeten andere talen worden onderzocht en voorkom je een over- of onderdiagnose? Met welke andere factoren moet rekening worden gehouden?

Inhoud training
Kritisch reflectie over de inzet van de CELF-4-NL of CELF-5-NL bij de diagnostiek van meertalige kinderen waarbji het onderzoeksprotocol wordt toegepast. Je leert om de resultaten te vertalen naar SMART doelen en deze te verwerken in een behandelplan.

Leerdoelen
Na afloop van de training ben je:

– In staat de CELF-4-NL / CELF-5-NL verantwoord te gebruiken bij meertalige kinderen
– Bekend met het onderzoeksprotocol Diagnostiek bij meertalige kinderen
– Bekend met de implicaties van uitkomsten voor eventuele behandelingen

Trainingstijd
09.30 uur tot 16.30 uur

Trainer
Janneke de Waal

Doelgroep
De training is bedoeld voor logopedisten. Deelnemers hebben ervaring met de CELF-4-NL of CELF-5-NL en hebben voldoende kennis over de taalontwikkeling van meertalige kinderen.

Accreditatie
De training is geaccrediteerd bij St. ADAP met 14 punten.

Inbegrepen in de training
-Digitaal trainingsmateriaal
-Koffie/thee en lunch

Website: www.pearsonclinical.nl

Direct: https://www.pearsonclinical.nl/trainingen/logopedische-diagnostiek-van-meertalige-kinderen
E-mail: info@pearsonacademy.nl
Telefoon: 020-5815509

Categorieën