Startdatum: 02-03-2022
Instelling: Volmondig Logopedie

Aard: Cursus
Cursusdata: 2 maart 2022 en 22 maart 2022
Docent: Maaske Treurniet MA
Locatie-plaatsnaam: Online via Zoom
Studieduur: 5 uur
Studiebelasting-uren: 12 uur inclusief voorbereidende opdracht
Lestijden: 19.45 - 21.45 uur, Soms ook opties overdag.
Kosten: 175 euro
Aantal deelnemers: 15
Doelgroep: Logopedisten die minimaal een tweedaagse basiscursus preverbale logopedie hebben gevolgd

Cursusinhoud:

Krijg jij als logopedist regelmatig baby’s aangemeld die probleemloos uit de borst drinken, maar uit de fles niet (meer) drinken? Wil jij deze vaak wanhopige en gestreste ouders kunnen helpen met een succespercentage van > 99 procent? Volg dan deze masterclass over “flesweigeren”. In vier uur tijd wordt de theorie behandeld die helpt om het ontstaan van dit probleem écht te doorgronden, bespreken we een in de praktijk beproefde methode met succesgarantie voor baby’s tot 5 maanden en behandelen we casuïstiek. Er is ruimte voor het beantwoorden van vragen en het inbrengen van eigen casuïstiek. Tevens zal het (schaarse) onderzoek dat gedaan is naar dit onderwerp, worden besproken. Na deze cursus ben jij in staat om op efficiënte en effectieve wijze, met zowel wetenschappelijke als praktische kennis, ouders te begeleiden om hun borstgevoede baby uit de fles te leren drinken. De masterclass vindt online plaats en is toegankelijk voor logopedisten die minimaal een tweedaagse cursus over preverbale logopedie hebben gevolgd, omdat basiskennis verondersteld wordt tijdens de masterclass.

Datum en tijd
De masterclass bestaat uit twee bijeenkomsten en u heeft keuze uit de volgende opties.

  • Woensdag 2 maart 2022 van 15.30 – 18.00 uur EN van 19.00 – 21.30 uur (Let op, twee bijeenkomsten op één dag)
  • Dinsdag 22 maart 2022 van 19.15 – 21.45 uur EN Donderdag 7 april 2022 van 19.15 – 21.45 uur

Accreditatie: de scholing is geaccrediteerd bij StADAP voor 12 punten Voorwaarde voor het verkrijgen van geaccrediteerde punten is het inleveren van de voorbereidende opdracht.

Doelstellingen van de cursus:

  • De logopedist is bekend met de theoretische achtergrond en verklaring van het probleem van het flesweigeren bij borstgevoede baby’s
  • De logopedist is in staat de gepresenteerde behandelmethode op efficiënte en effectieve wijze te hanteren
  • De logopedist kent de uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar het onderwerp
  • De logopedist kan reflecteren op het coachen van ouders naar aanleiding van aangereikte en zelf ingebrachte casuïstiek

Voorbereiding: Vóór de eerste bijeenkomst: Opfrissen van theorie door het lezen van enkele delen uit hieronder vermelde literatuur en het maken van een verwerkingsopdracht. Vóór de tweede bijeenkomst: Het verzamelen van gegevens over een eigen casus.

Inhoud van de masterclass: 1) Aanleiding en inventarisatie van vragen en casuïstiek deelnemers 2) Theoretische achtergrond Reflexen, motorisch leren, verklaring ontstaan “flesweigeren”, basiskennis over borstvoeding in combinatie met werken, kolven en afbouwen, onderzoek naar flesweigeren 3) De aanpak van “flesweigeren” Basisprincipes, uitgangspunten, anamnese en screening, keuzeproces, behandelmethodieken, ouderbegeleiding en nazorg 4) Casuïstiek 5) Ruimte voor vragen en inbreng casuïstiek van de deelnemers

Verplichte literatuur: Van den Engel-Hoek et al (2018). Eet- en drinkproblemen bij jonge kinderen. Assen: Koninklijke Van Gorcum. La Leche League International (2020). Borstvoeding, compleet handboek voor ouders. Utrecht: Veltman Uitgevers B.V. De verplichte literatuur dient door de cursist zelf aangeschaft te worden en is niet inbegrepen in de cursusprijs.

Website Voor meer informatie en inschrijven: https://www.volmondiglogopedie.nl/masterclass-flesweigeren Na inschrijving ontvang je een betaalverzoek. Je aanmelding is definitief na betaling. Uiterlijk twee weken vóór aanvang van de cursus ontvang je een link om in te loggen en de literatuur ter voorbereiding.

Meld je aan

Categorieën