Startdatum: 14-10-2024
Instelling: Hogeschool Utrecht
Cursusdata: Maandag 14 oktober en maandag 18 november 2024 en maandag 13 januari 2025
Docent: Drs. Marloes Veldkamp
Locatie-plaatsnaam: Utrecht
Locatie-adres: Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Studiebelasting-uren: Studiebelasting totaal 70 uur, waarvan 19 contacturen en 51 zelfstudie-uren
Kosten: € 695 (vrij van btw)
Aantal deelnemers: 12-24
Diplomering: Certificaat met de studie-investering
Doelgroep: Logopedisten
Cursusinhoud:
Afasie is een ingrijpend gevolg van een beroerte. Het heeft grote impact op het dagelijks leven van de persoon zelf en van de naasten. Een voor de persoon zelf waardevolle rol in de maatschappij vervullen, het participeren, lukt in veel gevallen niet meer zoals voorheen.
Het identificeren en behandelen van participatieproblemen is complex. Het vergt, onder andere, creativiteit en een brede kijk op revalidatie. De Life Participation Approach to Aphasia biedt de logopedist hierin handvatten.
Opleidingsinhoud
In deze cursus ontwikkelt de cursist een instrument om, in samenspraak met de persoon met afasie, diens leven met afasie in kaart te brengen. Aan de hand hiervan kan vastgesteld worden wat de belangrijkste belemmeringen zijn om te participeren en kunnen concrete doelen gesteld worden om deze participatie te verbeteren. Als onderdeel van de cursus gaat de cursist met een persoon met afasie uit de eigen werksetting in gesprek over diens leven met afasie, met behulp van het ontwikkelde instrument. In de daaropvolgende cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken, casus gepresenteerd en mogelijkheden tot interventie doorgenomen.
Programma
Het programma bestaat uit drie dagen waarin er zowel theorie praktische oefening aan bod komt. Er worden opdrachten gedaan om de geleerde vaardigheden in de eigen werksituatie toe te passen.
Onderwijsvorm
De cursus bestaat uit een praktijkdeel op je werk en bijeenkomsten op de hogeschool. Behalve als je voor de incompany-variant kiest: dan wordt de locatie in overleg vastgesteld, vaak bij jouw organisatie zelf.
Leerdoelen
De logopedist integreert het evidence-based handelen in haar dagelijkse werk met mensen met participatieproblemen door afasie. Evidence-based handelen wordt hier opgevat als: het integreren van wetenschappelijk bewijs, de expertise van de behandelaar, de behoeften van de patiënt, rekening houdend met de middelen die de behandelaar ter beschikking staan, ten bate van optimale diagnostiek en behandeling van de patiënt (Kalf 2011).
Toelating
Een voorwaarde voor deelname aan deze cursus is een diploma van een logopedie-opleiding. Daarnaast moet je tijdens de cursus enkele personen met afasie in behandeling hebben.
Docenten
Drs. Marloes Veldkamp. Marloes is logopedist en klinisch linguïst. Ze heeft jaren in de revalidatie gewerkt en daar veel ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van mensen met afasie. Momenteel is zij als docent neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen verbonden aan de opleiding logopedie van de Hogeschool Utrecht.
Na deze opleiding
Na deze cursus kun je evidence-based handelen in je dagelijkse werk met mensen met participatieproblemen als gevolg afasie. Je hebt een instrument tot je beschikking om participatieproblemen in kaart te brengen en inspiratie met betrekking tot de behandeling hiervan.
Competenties
Na deze cursus heb jij je vaardigheden als logopedist uitgebreid: je weet niet alleen goed om te gaan met mensen die afasie hebben, je kunt ze ook helpen weer te participeren in de samenleving.
Voor uitgebreide informatie over deze cursus en voor aanmelden klik hier
Categorieën