Startdatum: 31-10-2022
Instelling: Hogeschool Utrecht

Aard: Post Bachelorcursus
Cursusdata: Maandagen 31 oktober en 28 nvoember 2022 op locatie Maandag 23 of 30 januari 2023 een halve dag intervisie.
Docent: Drs. Marloes Veldkamp. Marloes is logopedist en klinisch linguïst. Zij heeft jaren in de revalidatie gewerkt en daar veel ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van mensen met afasie. Momenteel is zij als docent neurologische taal-, spraak-, en slikstoornissen verbonden aan de opleiding logopedie van de Hogeschool Utrecht.
Locatie-plaatsnaam: Utrecht
Locatie-adres: Koningsbergerstraat 9
Studiebelasting-uren: Studiebelasting totaal 37 uur, waarvan 15,5 contacturen en 21,5 zelfstudie-uren
Kosten: € 625 (vrij van btw)
Aantal deelnemers: 14-25 personen
Diplomering: Certificaat met de studie-investering (37 uur)
Doelgroep: Een voorwaarde voor deelname aan deze cursus is een diploma van een opleiding Logopedie. Daarnaast dient de cursist gedurende de cursus enkele personen met afasie in behandeling te hebben. Een multidisciplinaire behandelsetting strekt tot aanbeveling.

Cursusinhoud:

Ben jij een logopedist die werkt met mensen met afasie? Dan weet je hoe ingrijpend deze taalstoornis is. Meedoen in de maatschappij is opeens een hele opgave. In de cursus Participeren met Afasie leer je hoe jij kan helpen.

Algemeen

Afasie is een ingrijpend gevolg van een beroerte. Het heeft grote impact op het dagelijks leven van de persoon zelf en van de naasten. Een voor de persoon zelf waardevolle rol in de maatschappij vervullen, het participeren, lukt in veel gevallen niet meer zoals voorheen.

Het identificeren en behandelen van participatieproblemen is complex. Het vergt, onder andere, creativiteit en een brede kijk op revalidatie. De Life Participation Approach to Aphasia biedt de logopedist hierin handvatten.

Opleidingsinhoud

In deze cursus ontwikkelt de cursist een instrument om, in samenspraak met de persoon met afasie, diens leven met afasie in kaart te brengen. Aan de hand hiervan kan vastgesteld worden wat de belangrijkste belemmeringen zijn om te participeren en kunnen concrete doelen gesteld worden om deze participatie te verbeteren.

Als onderdeel van de cursus gaat de cursist met een persoon met afasie uit de eigen werksetting in gesprek over diens leven met afasie, met behulp van het ontwikkelde instrument. In de daaropvolgende cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken, casus gepresenteerd en mogelijkheden tot interventie doorgenomen.

Docenten

Drs. Marloes Veldkamp. Marloes is logopedist en klinisch linguïst. Zij heeft jaren in de revalidatie gewerkt en daar veel ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van mensen met afasie. Momenteel is zij als docent neurologische taal-, spraak-, en slikstoornissen verbonden aan de opleiding logopedie van de Hogeschool Utrecht.

Na deze opleiding

Na deze cursus kun je een diagnose stellen bij de meestvoorkomende talige en communicatieve problemen die optreden als gevolg van hersenletsel. Je kunt voor personen met afasie een passend behandelinstrument en -planopstellen. Natuurlijk krijg je na de cursus ook een certificaat dat jouw kwaliteiten bevestigt.

Meer Informatie

 

Categorieën