Startdatum: 27-05-2024
Instelling: HanzePro (Hanzehogeschool Groningen)

Aard: Cursus
Cursusdata: 27-05-2024 | vervolgdatum 28-05-2024
Docent: Suzanne Thoyre, PHD, RN; De Universiteit van North Carolina
Locatie-plaatsnaam: Nunspeet
Locatie-adres: NH Hotel Veluwe Sparrenhorst
Studieduur: 2 dagen
Lestijden: 9.00 – 17.00 uur
Kosten: € 650 (inclusief lunch op beide dagen, koffie, thee)
Aantal deelnemers: Minimaal 35, maximaal 70
Diplomering: Accreditatie voor deze cursus wordt aangevraagd voor logopedisten en verpleegkundigen
Doelgroep: Iedereen die werkt met prematuren en/ of werkt op een afdeling neonatologie, zoals kinderverpleegkundigen, kinderartsen/neonatologen, logopedisten, lactatiekundigen, kinderfysiotherapeuten en ergotherapeuten. De cursus wordt volledig gegeven in het Engels.

Cursusinhoud:

Algemeen

Deze multidisciplinaire cursus geeft u alle essentiële informatie over het voeden van premature baby’s. De Early Feeding Skills Assessment (EFS) is een checklist om te zien of een baby toe is aan een orale voeding, hoe de coördinatie van slikken en ademen verloopt, of de baby zijn fysiologische parameters stabiel kan houden en of de baby snel herstelt van de impact van orale voeding.

English
This training will provide you with all the essential information for a cue-based approach to feeding in premature babies. The Early Feeding Skills Assessment (EFS) is a checklist for assessing infant readiness and tolerance for feeding. It profiles the infant’s developmental stage with regard to specific feeding skills: engagement for feeding, organizing oral-motor functioning, coordination of swallow with breathing, and maintaining physiologic stability. You will receive training in use of the EFS and several take home resources for continued learning and implementation into your NICU.

“Immediately applicable and evidence-based tool for my NICU caseload!”

Doel

Deelnemers worden getraind in het gebruik van de EFS en de implementatie hiervan in hun eigen ziekenhuis.

Uitgebreid

English see below

Deze training biedt alle belangrijke informatie die nodig is voor een cue-based benadering om prematuren te leren drinken uit de borst of de fles. De EFS is een observatielijst die nagaat of de baby toe is aan een orale voeding en in staat is om te drinken. Het geeft de ontwikkelingsfase van de voedingsvaardigheden aan: in staat om te drinken, oral-motorisch functioneren, coördinatie van zuigen, slikken en ademen en het stabiele houden van de fysiologische parameters. De deelnemers krijgen een training in het gebruik van de EFS en de manier waarop zij samen met verschillende disciplines de EFS kunnen implementeren op de afdeling neonatologie in hun ziekenhuis.

Ter ondersteuning voor vooral de kinderverpleegkundigen wordt er een lezing door een logopedist gegeven over de ontwikkeling van zuigen en slikken bij prematuur geboren baby’s. Praktische adviezen met betrekking tot de start en opbouw van orale voeding komen met name de 2e dag aan de orde. Er wordt veel gebruik gemaakt van video’s. Casuïstiek, gericht op gezamenlijk kijken, analyseren en interventies opstellen, wordt in multidisciplinaire groepen uitgewerkt.

Leeruitkomsten
  • Scoring van de EFS beschrijven
  • Uitkomsten van de EFS score relateren aan de voedingsvaardigheden
  • Toepassing van de EFS als onderdeel van een cue-based benadering beschrijven
  • De mogelijkheden van de prematuur in relatie tot voedingsbereidheid, fysiologische stabiliteit, orale motoriek en slikken volgens de EFS scoren
Cursusinhoud
  • Dynamische systeem theorie
  • Ontwikkeling voedingsvaardigheden van de prematuur
  • Inhoud, gebruik en evidentie van de EFS
  • Oefenen van het scoren van de EFS aan de hand van video’s
  • Toepassing van de EFS op de werkvloer
  • Checklist orale voeding en de relatie met de EFS
Trainer

Suzanne Thoyre, PHD, RN; The University of North Carolina

Referenties

Thoyre, S.M. (2005). The Early feeding Skills Assessment for Preterm Infants. Neonatal Network, Vol.24. No.3.

Thoyre, S. M., Pados, B. F., Shaker, C. S., Fuller, K., & Park, J. (2018). Psychometric properties of the early feeding skills assessment tool. Advances in Neonatal Care18(5), E13-E23.

English

Learning Outcomes
  • Discuss outcomes related to feeding in preterms
  • Describe the scoring process for the EFS
  • Describe application of the EFS to a cue-based feeding approach
  • Identify 6 infant cues of stress during feeding specific to physiology, swallowing and feeding
  • Score and profile infant feeding specific to readiness, physiologic stability, oral-motor, & swallowing
Seminar Content
  • Dynamic systems theory
  • Preterm infant feeding skill development
  • Systematic assessment using the EFS
  • Scoring practice via videoed feedings
  • Application of EFS to intervention and use in your unit
Trainer

Suzanne Thoyre, PHD, RN; The University of North Carolina

References

Thoyre, S.M. (2005). The Early feeding Skills Assessment for Preterm Infants. Neonatal Network, Vol.24. No.3.

Thoyre, S. M., Pados, B. F., Shaker, C. S., Fuller, K., & Park, J. (2018). Psychometric properties of the early feeding skills assessment tool. Advances in Neonatal Care18(5), E13-E23.

Meer informatie en inschrijven: https://www.hanzepro.nl/EFS-assessment

Categorieën